تجهیزات ذخیره ساز، تجهیزاتی هستند که وظیفه آنها ذخیره سازی اطلاعات است. به دستگاه های ذخیره سازی storage نیز گفته می شود. این دستگاه ها با اتصال به سیستم ها کار ذخیره سازی مطمئن اطلاعات با حجم بالا را بر عهده دارند.

چه برندهایی تجهیزات ذخیره سازی تولید می کنند؟

  • HPE

شرکت HPE یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که در زمینه فناوری اطلاعات و تجهیزات شبکه تجاری به فعالیت می‌پردازد. مرکز اصلی شرکت تجهیزات شبکه HPE در شهر پالو آلتو ایالت کالیفرنیا است و یکی از زیرمجموعه های شرکت مشهور HP است. تمرکز برند HPE بر بازار شرکت های تجاری بزرگ است. ساخت سرورها، ذخیره سازها، تجهیزات شبکه، ارائه خدمات مشاوره، خدمات پشتیبانی و خدمات مالی از اصلی ترین فعالیت های این شرکت محسوب می‌شوند.

  • DELLEMC

شرکت Dell EMC در سال ۲۰۱۶ و زمانی که شرکت دل امتیاز شرکت EMC Corporation را خریداری نمود تاسیس شد. در نتیجه تمامی شرکت های وابسته به EMC، به علاوه VMware و RSA Security و Pivotal به عنوان زیر مجموعه شرکت دل از سپتامبر همان سال به فعالیت می پردازند. در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی، حوزه فعالیت و تولیدِ این شرکت فراتر رفته و به سایر انواع دستگاه های ذخیره سازی رایانه ای و سیستم عامل های ذخیره سازی تحت شبکه و تجهیزات شبکه گسترش یافت. در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵، شرکت دل قصد خود را برای دستیابی به EMC در معامله نقدی و بورس به ارزش ۶۷ میلیارد دلار اعلام کرد که بزرگترین خریدِ یک برند در حوزه فناوری محسوب می شود.

  • IBM

شركت بین المللی ماشینهای تجاری (شرکت IBM) گرچه به عنوان یك شركت در میان صدها شركت كسب و كار دیگر درجهان وجود دارد اما تاریخچه یك قرن حضور در مراحل مختلف تكامل اندیشه و عمل بشری از IBM شركتی پدید آورده است كه همواره جایگاه ویژه جهانی خود را در عرصه كسب وكار حفظ كرده است. یك خانواده خلاق و خستگی ناپذیر (توماس واتسون پدر و پسر) در خلق این سازمان و رشد و پویایی آن طی دهها سال نقش خاص داشته اند و توانسته اند شركت را از حوزه تولید ماشین تحریر و ماشین حساب در دهها سال پیش، آرام آرام به عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات وارد كنند و آن را به بزرگترین شركت تولید كننده رایانه درجهان با ویژگیهای منحصر به فرد تبدیل سازند. شركتی كه رهبری به‌كارگیری رایانه های شخصی و تجاری را در سازمانهای آموزشی، علمی، صنعتی و خدماتی برای كمك به حل مهمترین مشكلات صنعتی، اجتماعی و بهداشتی برعهده گرفته است. این تجربه موفق یك سده تلاش ساماندهی شده است كه در دنیای پررقابت كنونی و درمیان رقیبان جدی باسابقه و مدعیان جوان باانگیزه، شركت را درصدر آورده و از «HP»، «مایكروسافت» و «دل» فراتر نشانده است.

  • Synology

سینولوژی (Synology)، یک برند مرتبط با کشور تایوان است که از سال 2000 در حوزه ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات تحت شبکه یا همان NAS، کار خود را آغاز کرده است. محصولات این کمپانی در چندین طیف و دسته بندی مختلف، هم کاربری خانگی وهم کاربری تجاری را تحت پوشش قرار می دهد.

  • Qnap

شرکت Qnap در سال 2004 فعالیت خود را آغاز کرده است و با طراحی تجهیزات سخت افزاری و مهندسی نرم افزار بی نظیر، فناوری های قابل توجه و محصولات بسیار زیادی را به صنعت ذخیره سازهای تحت شبکه عرضه داشته است.این شرکت استراتژی خود را بر ارائه ذخیره ساز های تحت شبکه (NAS) و دستگاه های ضبط تصاویر تحت شبکه (NVR) با ویژگی هایی نظیر؛ استفاده آسان، بازدهی و قابلیت اطمینان بالا و همچنین ظرفیت ذخیره سازی قابل توجه قرار داده است.

  • LENOVO

برند LENOVO نیز اخیراً با رشد چشمگیری که داشته است توانسته است سهم بازار نسبتا خوبی را از آن خود کند و در بسیاری از کاربردها می تواند یک گزینه مناسب باشد.

انواع سیستم ذخیره سازی

روش های مختلفی برای ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد که سه روش اصلی برای این کار، روش های SAN، DAS و NAS است که در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها می پردازیم:

1ـ ذخیره ساز DAS

ذخیره ساز DAS که نام آن مخفف Direct Attached Storage است به عنوان اولین ذخیره سازهای تولید شده به شمار می روند. مکانیزم  عملکرد ذخیره سازهای DAS به صورت کلاینت به سرور است. یعنی کلاینت ها به سرور متصل می شوند و برای کلاینت تفاوتی نمی کند که Storage جای دیگری قرار دارد یا نه.

2ـ ذخیره ساز NAS

دستگاه های ذخیره ساز Network Attached Storage یا NAS به این شکل کار می کنند که سرورها و کلاینت ها با استفاده از پروتکل های شبکه به تجهیزات شبکه متصل می شوند. یعنی دستگاه NAS آی پی ددارد و سرورها و کلاینت ها به آی پی دستگاه متصل می شوند. به اصطلاح این ذخیره سازها از پروتکل TCP/IP استفاده می کنند. دستگاه های ذخیره ساز NAS در واقع راه حلی برای ایجاد ذخیره سازی با امنیت بالا، هزینه پایین تر و بازدهی بهتر است. به ذخیره سازهای NAS ذخیره سازهای تحت شبکه نیز گفته می شود.

3ـ ذخیره ساز SAN

 دستگاه های SAN یا Storage Area Networks تجهیزاتی نیستند که به شبکه شما متصل شوند بلکه این دستگاه ها خودشان یک شبکه مجزا ه ستند. این دستگاه ها خودشان زیرساخت ارتباطی مختص خودش را دارد. این دستگاه ها سخت ترین، پیچیده ترین و گران قیمت ترین دستگاه های ذخیره سازی هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02159197000 تماس بگیرید.

جدول زیر به طور خلاصه تفاوت ذخیره سازهای DAS، NAS و SAN را نشان می دهد:

چرا خرید ذخیره سازی تحت شبکه پیشنهاد می شود؟

بسیاری از سازمان ها نیاز به یک ذخیره ساز تحت شبکه دارند. بسیاری از فایل های کاربردی که در سازمان ها ارسال می شود و یا ذخیره می شود نظیر ویدئوها، صداها و تصاویر با کیفیت حجم بالایی را اشغال می کنند و احتمال نیاز به تجهیزات ذخیره ساز دارید. البته اگر حجم فایل طوری باشد که بتوانید با یک یا چند هارد اکسترنال لمور مربوط به ذخیره سازی، خالی کردن حافظه و بکاپ گرفتن استفاده کنید. ولی هارد اکسترنال نمی تواند هر زمانی که شما نیاز دارید همراهتان باشد و اگر آن را از دستگاه جدا کنید و آن را در دفتر کار بگذارید، دیگر نمی توانید از جای دیگری به آن فایل ها دسترسی داشته باشید. این موضوع نه تنها برای شما چالش بر انگیز است بلکه می تواند برای شما خطرات امنیتی نیز به همراه داشته باشد.

در عوض یک دستگاه ذخیره ساز تحت شبکه یا همان NAS را می توانید با ایده فوق (هارد اکسترنال) جایگزین کنید. یک ذخیره ساز تحت شبکه ظرفیت بالایی از حافظه را دارا است که می تواند به شبکه خانگی یا شبکه دفتر کار شما وصل شود. بنابراین کاربرانی که دسترس و مجوز لازم را دارند می توانند با استفاده از موبایل، تبلت و کامپیوترهای شخصی به فایل های مورد نظر دسترسی داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02159197000 تماس بگیرید.

نکات مهم در خرید ذخیره ساز

اولین مشخصه ای که در خصوص  هر ذخیره ساز باید در نظر گرفته شود، حداکثر ظرفیت آن برای ذخیره سازی اطلاعات است. این ظرفیت به تعداد اسلات های درایو که هر NAS دارد تعیین می شود. در درجه دوم به تعداد درایوهایی که می تواند در خود جای دهد بستگی دارد. اکثر NAS هایی که برای دفتر کار و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد، چهار یا بیشتر از چهار اسلات است. البته امروزه دستگاه های ذخیره ساز تحت شبکه از درایوهای 5/2 اینچی مناسب لپ تاپ هم پشتیبانی می کنند که می تواند از هر دو نوع هارد دیسک یا SSD باشد.

جذابیت ذخیره ساز متصل به شبکه در این است که می‌تواند از برخی از انواع RAID استفاده کند. این تکنولوژی به نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا NAS را به شکلی مدیریت کند که اطلاعات و دیتاها به شکلی متناسب روی هاردهای مختلف دستگاه ذخیره شوند. در واقع اگر یکی از درایوها به طور کامل از کار افتاد، سیستم RAID می‌تواند به سادگی یک درایو جدید و کاملا خالی را جایگزین کند و آن را با داده‌هایی که در درایوِ ازکارافتاده وجود داشت، پر کند. سطوح مختلفی از RAID وجود دارد که بسته به نیاز کاربر این کار را به شکل‌های گوناگون انجام می‌دهند.

چرا تجهیزات ذخیره سازی را از شرکت توسعه فناوری اطلاعات آیریس خریداری کنیم؟

شرکت اندیشه نگار آیریس با … سال سابقه در زمینه ارائه خدمات نرم افزاری، سخت افزاری و پشتیبانی شبکه با به کار گیری پرسنل فنی مجرب و متخصص آماده ارائه مشاوره خرید به مشتریان محترم می باشد. همچنین رزومه شرکت و مشتریان قبلی شرکت نشان دهنده سابقه درخشان شرکت در زمینه فروش و خدمت رسانی قوی به مشتریان است.

مهمترین ویژگی هایی که شرکت اندیشه نگار آیریس دارد که خرید از این شرکت را برای مشتریان جذاب می کند عبارتند از:

  • سابقه و رزومه درخشان
  • پرسنل متخصص و مجرب
  • تنوع خدمات و محصولات
  • پشتیبانی صد در صد

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02159197000 تماس بگیرید.