چرا ما به یک سرور نیاز داریم؟

تشخیص نیاز به تجهیزات سرور به دلیل پر هزینه بودن، یک موضوع مهم در کسب و کار است. اگر شما نیاز مبرمی نداشته باشید و یک دستگاه سرور تهیه کنید، بودجه خود را صرف چیزی کرده­اید که فعلاً به آن نیاز ندارید و اگر یک شرکت کوچک یا متوسط باشید، احتمالاً در مسائل دیگری سازمانتان که در اولویت است و نیاز به بودجه دارد به مشکل بر می­خورید. همچنین اگر دیر به این نتیجه برسید که به یک سرور نیاز دارید، کارمندان و در نتیجه کسب و کار شما مدتی بدون بهره­وری و اثربخشی لازم به کار می­پردازند و به این صورت بودجه شما به هدر خواهد رفت. بنابراین در خصوص زمان خرید دستگاه سرور باید دقت لازم را به عمل آورید تا از هدر رفت بودجه جلوگیری کنید. در این مقاله به تشخیص نیاز به دستگاه سرور می­پردازیم و یک چک لیست در اختیار شما می­گذاریم که به کمک آن در هر مقطع زمانی نیاز خود را به یک دستگاه سرور مورد سنجش قرار دهید.

سرور چیست؟

سرور در لغت به معنای سرویس دهنده است و در اصطلاح کامپیوتری است که همیشه روشن و قدرتمند است و کاربران در زمان های متفاوت از آن انتظار پاسخ به درخواست های خود را دارند. در واقع، سرور کامپیوتری با قدرت پردازش بالا و هسته اصلی هر شبکه کامپیوتری است. به طور معمول، سرور وظیفه انجام پردازش­های سنگین و به اشتراک گذاری فایل ها و منابع شبکه مانند چاپگرها و نرم افزارهای مختلف مالی، اداری، اتوماسیون، مدیریت ارتباط با مشتری و غیره را بر عهده دارد.

یکی از دوراهی ­های شرکت­های این است که از یک کامپیوتر شخصی (PC) به عنوان سرور استفاده کنند و یا یک دستگاه سرور خریداری کنند. در ادامه به تفاوت های این دو نیز می پردازیم.

سرور چه کاربردهایی در سازمان شما دارد؟

اگر شما چند کارمند دارید، قصد به اشتراک گذاری پرینتر دارید، قصد استفاده از سیستم­های نرم­افزاری اشتراکی را در سازمان دارید، قصد ایجاد فضای اشتراکی دارید و مواردی از این دست، احتمالاً شما به یک سرور نیاز دارید.

یک سرور می تواند:

  • سرعت انجام امور روزمره سازمان را بالا ببرد.
  • امکان مدیریت منابع نرم افزاری یا سخت افزاری سازمان را ایجاد کند.
  • دسترسی به ایمیل های سازمانی را امکان پذیر می کند.
  • امکان پشتیبان گیری خودکار را در فواصل زمانی مناسب فراهم می کند.
  • امنیت اطلاعات را بالا ببرد.
  • تمام اطلاعات سازمان را در یک نقطه نگهداری کند.
  • احتمال بروز خطا را کاهش دهد.
  • امکان کار از راه دور را ایجاد کند.

بنابراین مهمترین نکته این است شما چه نیازی دارید و یک سرور چه کمکی می­تواند به شما بکند؟

معیارهای تشخیص نیاز سازمان به یک دستگاه سرور چه چیزهایی هستند؟

وقتی درباره دستگاه سرور صحبت می کنیم، درباره طیف وسیعی از دستگاه ها با مشخصات و ویژگی های بسیار متنوع صحبت می کنیم. بنابراین در این بخش نمی توانیم به شما دقیق و با اعداد و ارقام توضیح دهیم که به ازای چه تعداد کاربر، چه حجم از اطلاعات و غیره به چه سروری نیاز دارید زیرا این بحث آنقدر طولانی می شود که از حوصله این مقاله خارج است. اما به شما معیارهای کلی را توضیح می دهیم تا بتوانید با توجه به این معیارها به طور حدودی تشخیص بدهید که آیا به یک دستگاه سرور نیاز دارید یا خیر. این معیارها به شرح زیر هستند:

1ـ تعداد کارمندان:

اینکه شما 1، 5، 100 یا 1000 کارمند دارید قطعاً در نیاز شما به سرور، اینکه به یک دستگاه سرور نیاز دارید یا خیر و اینکه به چه مشخصات و ویژگی­هایی از دستگاه سرور نیاز دارید اثرگذار است.

2ـ حجم اطلاعات:

حجم اطلاعاتی که در سازمان شما روزانه پردازش یا ذخیره سازی می شود در نیاز شما به یک دستگاه سرور اثرگذار است.

3ـ حجم تراکنش های مالی:

تراکنش­ها و گردش مالی روزانه شما نیز بخشی از همان اطلاعاتی است که باید در طول روز ذخیره سازی یا پردازش شود. بنابراین گردش مالی شما و از آن مهمتر، تعداد تراکنش های روزانه شما نیز در نیاز شما به یک دستگاه سرور اثرگذار است.

4ـ سیستم های نرم افزاری

اینکه شما از چه نرم افزارهایی استفاده می کنید، در نیاز شما به یک دستگاه سرور اثرگذار است. شرکت ها به طور معمول از نرم افزارهایی مانند نرم افزارهای مالی و حسابداری، نرم افزارهای اتوماسیون اداری، نرم افزارهای مدیریت فرایندهای کسب و کار، نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند. این نرم افزارها برای نصب، راه­اندازی، پردازی اطلاعات و غیره نیاز به مشخصات خاصی از سرور دارند که باید به آنها دقت کنید.

5ـ تعداد پرینتر

تعداد پرینترهایی که شما در سازمان استفاده می کنید در مشخصات سروری که باید خریداری نمایید اثرگذار است.

6ـ فضای اشتراکی مورد نیاز

اینکه در فضای اشتراکی سازمان شما چه میزان فایل قرار است ذخیره سازی شود نیز در مشخصات دستگاه سرور شما اثرگذار است.

شما می توانید با در نظر گرفتن موارد فوق و استفاده از مشاوره فنی (که معمولاً توسط شرکتی که قرار است دستگاه سرور را به شما بفروشد انجام می شود) به مشخصات دستگاه مورد نیاز خود برسید.

تفاوت سرور با PC  چیست؟

  • یک دستگاه PC در اصل، کارکردی مشابه سرور دارد، اما ظرفیت‌های سخت افزاری، قابلیت ذخیره و قدرت پردازش آن به دلیل مقیاس کوچکتر آن با سرور قابل مقایسه نیست.
  • سرور‌ها بر خلاف PC فضاهای مخفی درون خود دارند که برای جای‌گذاری و یا حذف قطعات تعبیه شده.
  • سرور‌ها قطعات گران‌تر و بادوام تری دارند.
  • سرور‌ها از منابع برق اضافی و هارد درایو‌ها استفاده می‌کنند. اگر یکی‌ از سرور‌ها دچار اختلال شود، بکاپ هایی که از سرور‌ها گرفته می‌شود جلوی از بین رفتن اطلاعات را می‌گیرند.
  • شما در سرورها، 0و1 کمتری پیدا خواهید کرد، که این یعنی اتصالاتی مثل HDMI‌و USB. در عوض در سرورها از پورت‌های ایترنت برای نیاز‌های شبکه ای استفاده می‌شود.

جمع بندی

تصمیم گیری به موقع در خصوص خرید دستگاه سرور می تواند جلوی هدر رفتن هزینه های شما را بگیرد. بنابراین شما به کمک موارد فوق می توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی نیاز به یک دستگاه سرور دارید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *