یک سرور HPE به طور معمول چه قطعات جانبی دارد؟

مخاطبان این مقاله افراد و سازمان هایی هستند که قصد خرید سرورهای HPE را دارند و یا بعد خرید این سرورها می خواهند بدانند که این دستگاه شامل چه لوازم جانبی است و هر یک از این لوازم جانبی چه کاربردی دارند.

 به طور کلی لوازم و قطعات سرورها از جمله سرورهای HPE به دو دسته تقسیم می شوند:

1ـ تجهیزات همراه با سرور

این تجهیزات همیشه همراه سرور هستند و در کارکرد اصلی سرور  اثرگذار هستند. این تجهیزات به طور معمول شامل مادربورد، شاسی، کیس و سرور، پردازنده مرکزی و پاور می شوند. برخی قطعات و لوازم مانند رابط های پاور و فن پردازنده نیز می توانند جزء این تجهیزات اصلی و همراه سرور باشند.

2ـ لوازم جانبی سرور

این قطعات، قطعات جداگانه از خود سرور هستند. این لوازم جانبی لوازمی هستند که باید آنها را به طور جداگانه خریداری کرد و بر روی سرور  نصب کرد. قطعاتی مانند هارد دیسک و یا هارد SSD و هارد های  M2، پاور قدرتمند و اختصاصی، فن های جداگانه داخلی سرور، Raid  کنترلر، رم سرور، سی پی یو و ریل کیت از جمله این قطعات و لوازم جانبی هستند.

نکته مهم

قطعاً اینکه سرور شما دارای کدام لوازم جانبی باشد در قیمت آن اثرگذار است. به طور مثال، سروری که دارای لوازم جانبی بیشتر و قدرت مند تر باشد نسبت به یک سرور پایه قیمت بیشتری خواهد داشت.

لیست دقیق لوازم جانبی سرور

در این بخش ما لیستی از لوازم جانبی سرور در اختیار شما می گذاریم و کاربرد هر یک را برای شما توضیح می دهیم.

1ـ ریل کیت سرور:

 وظیفه ریل کیت ها  اتصال و نگهداری از سرور در داخل رک است. جهیزات کوچک و سبک شبکه، اغلب به طور مستقیم و بدون نیاز به Rail Kit به رک متصل می‌شوند. اما در مورد تجهیزات بزرگ و سنگینی مانند سرور، به ریل کیت نیاز داریم تا سرور را به رک متصل کنیم.

2ـ پاور سرور

منبع تغذیه یا همان Power دستگاهی است که می‌تواند از یک ورودی با ولتاژ و آمپراژ ثابت، ولتاژ و آمپراژ مختلفی را تولید کند.

3ـ بریک اوت

برای روشن کردن و استفاده از قطعاتی مانند کارت گرافیک نیاز به ولتاژ 12 ولت داریم. اما پاورها این ولتاژ را به ما ارائه نمی‌دهند. به همین جهت با استفاده از بردهای بریک اوت که به برد توزیع نیز شناخته می‌شوند، چنین ولتاژی برای استفاده و اتصال به کارت گرافیک و سایر دستگاه ‌ها فراهم خواهد شد. در واقع با استفاده از چنین بردهایی پاورها قادر خواهند بود که 12 خروجی 12 ولتی به کاربران ارائه دهند تا برق مورد نیاز انواع قطعات تامین شود.

4ـ کانورتور

مدیا کانورتر به عنوان یک مُبدل، کابل مسی را به فیبر نوری یا فیبر نوری را به فیبر نوری متصل می‌کند. این ابزار، راه‌ حلی انعطاف ‌پذیر و مقرون به صرفه برای افزایش مسافت انتقال داده است و از زیرساخت کابلیِ موجود استفاده می‌کند.

5ـ رید کنترلر

یک Raid Controller  در واقع یک سخت‌افزار یا نرم‌افزاریست که برای مدیریت هارد دیسک‌ها (HDD) یا SSD در یک کامپیوتر‌ یا سرور ها استفاده می‌شود. در واقع این هارد ها با نظارت رید کنترلر به صورت یک سخت‌افزار منطقی واحد به کار خود ادامه می‌دهند.

6ـ هیت سینک سرور

هیت سینک قطعه ایست فلزی که برروی یک تراشه مانند پردازشگر و یا رم نصب می‌شود و حرارت را از اجزا به سمت پره ها هدایت می‌کند. هیت سینک ها به خودی خود قطعاتی غیر فعال هستند و هیچ بخش متحرکی ندارند. 

7ـ فن سرور

فن سرور از اجزای اصلی و مهم در سرور است. زمانی‌که قطعات سرور در کنار هم در حال انجام عملکرد خود هستند، گرما و حرارت تولید می‌کنند که بالا رفتن دما می‌تواند باعث خاموشی سرور یا از کار افتادن یک قطعه شود. به‌همین خاطر وجود فن برای تنظیم دما و جلوگیری از اتفاقات خطرناک از اهمیت بالایی برخوردار است.

8ـ کش رید کنترلر

نقش اصلی حافظه کش  Cache در سرور، که توسط کنترلرهای RAID هدایت می‌شوند، انتقال داده از محل ذخیره ‌سازی موقت و افزایش سرعت بین رم و CPU است. استفاده از کش دسترسی یا خواندن داده‌ ها را افزایش می ‌دهد. به ‌ویژه زمانی که کش در کنترلرهای آرایه رید HP مورد استفاده قرار می ‌گیرند، علاوه بر افزایش سرعت، کارآیی کلی سیستم را نیز بهبود می‌ بخشند.

9ـ Smart Array

کنترل کننده آرایه هوشمند قطعه ای است که قابلیت درایوهای دیسک فیزیکی را مدیریت می کند و آنها را به عنوان یک واحد به کامپیوتر ارائه می دهد.

جمع بندی

بر اساس مطالب این مقاله، شما می توانید هنگام خرید سرورهای HPE قطعات پایه آن را بر اساس آنچه در ابتدای مقاله گفته شد چک کنید و همچنین در صورت لزوم هر یک از کاربردهای فوق، قطعه جانبی مورد نظر را خریداری کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *