در خرید سرور حتماً به این 13 نکته توجه کنید.

اگر قصد خرید یک دستگاه سرور را دارید، حتماً نیاز خود را به صورت دقیق سنجیده اید و تحقیقات لازم را به عمل آورده اید. زیرا تجهیزات سرور تجهیزات گران قیمتی هستند که اگر نیاز خود را به خوبی تشخیص نداده باشد و در نتیجه یک خرید در زمان نامناسب و یا یک خرید با مشخصات نامناسب انجام دهید، بودجه خود را به هدر  داده اید. در اینی مقاله پس از ارائه یک تعریف ساده از سرور، به 13 نکته مهم و حیاتی اشاره می کنیم که شما باید در هنگام خرید سرور به آن 13 نکته توجه لازم را داشته باشید.

سرور چیست؟

سرور در لغت به معنای سرویس دهنده است و در اصطلاح کامپیوتری است که همیشه روشن و قدرتمند است و کاربران در زمان های متفاوت از آن انتظار پاسخ به درخواست های خود را دارند. در واقع، سرور کامپیوتری با قدرت پردازش بالا و هسته اصلی هر شبکه کامپیوتری است. به طور معمول، سرور وظیفه انجام پردازش­های سنگین و به اشتراک گذاری فایل ها و منابع شبکه مانند چاپگرها و نرم افزارهای مختلف مالی، اداری، اتوماسیون، مدیریت ارتباط با مشتری و غیره را بر عهده دارد.

13 نکته مهم و حیاتی در انتخاب سرور

  1. حتماً فضای مورد نیاز سرور را با فضایی که در اختیار دارید مطابقت دهید تا دچار مشکل نشوید.
  2. از قبل درباره نصب و پیاده سازی سرور فکر کنید و اگر خودتان تیم فناوری اطلاعات برای پیاده سازی و نصب سرور ندارید، حتماً با پیمانکاری که سرور را از وی تهیه می کنید این موضوع را در میان بگذارید تا از هزینه های پیاده سازی و نصب مطلع شوید و در این خصوص توافقی با پیمانکار انجام دهید.
  3. مشخص کنید که برای مدیریت و ادمینی سرور خود چه برنامه ای دارید؟ آیا قرار است برای پشتیبانی سرور نیرویی استخدام کنید و یا با توجه به تخمین پشتیبانی مورد نیاز، آن را به شرکت دیگری برون سپاری می کنید؟
  4. برای تأمین برق، پاور سرور و خنک کنندگی (کولینگ) سرور چه برنامه ای دارید؟ آیا با توجه به این موارد فضای مناسبی برای سرور در نظر گرفته اید؟
  5. کابل کشی های مورد نیاز و ارتباط های آن را در نظر بگیرید و برای آن برنامه ریزی کنید.
  6. به هزینه های خرید (CAPEX) و هزینه های نگهداری (OPEX) سرور خود توجه کنید. برخی از سرورها هزینه های خرید پایین و هزینه های نگهداری بالایی دارند و برخی از سرورها بر عکس هستند. بسته به شرایط مالی کسب و کار و نیازهایتان انتخاب مناسبی در این خصوص انجام دهید.
  7. برنامه های توسعه ای کسب و کار خود را در هنگام خرید سرور در نظر بگیرید. سروری را تهیه کنید که همراه با توسعه کسب و کار و افزایش نیازهای شما قابل ارتقا باشد.
  8. یادتان باشد که هنگام استعلام قیمت، باید بهای سیستم عامل را نیز محاسبه کنید.
  9. اگر پرسنل فناوری اطلاعات ندارید و یا تعدادی کمی پرسنل با این تخصص دارید، از فروشندگانی خرید کنید که بتوانند پشتیبانی لازم را به شما بدهند و به طور رایگان شما را در تشخیص صحیح نیاز و رفع مشکلاتی که ممکن است بعدها به وجود بیاید در اسرع وقت یاری کنند.
  10. اگر قصد دارید سرور خود را در دیتاسنترها به صورت اجاره قرار دهید، باید به رک‌مونت بودن و تعداد یونیت‌هایی که در رک اشغال می‌کند توجه کنید.
  11. اگر قرار شد از پیکر‌بندی رک‌مونت استفاده کنید، عواملی که در تعیین قیمت رک‌ها و ابزارهای جانبی سیستم مؤثرند، مانند منبع تغذیه  (شامل UPSهای قابل نصب در رک)/ و سینی کابل را فراموش نکنید.
  12. از شرکت‌هایی (اعم از سازنده یا فروشنده) خرید کنید که برای مدت طولانی در محل کار و سکونت شما مستقر بوده یا خواهند بود. زیرا هنگامی که به شرکت‌های کم‌تر شناخته شده رجوع می‌کنید، این ریسک وجود دارد که در آینده نتوانید از گارانتی محصول استفاده کنید یا پشتیبانی مناسبی از سوی فروشنده دریافت نکنید.
  13. خدمات گارانتی باید شامل دست‌ کم دوسال به همراه خدمات آنلاین باشد.

با توجه به این نکاتی که در بالا گفته شد، شما در خرید یک دستگاه سرور با اطلاعات کافی و آگاهانه تر عمل خواهید کرد. فراموش نکنید که خرید سرور، یک خرید تخصصی است و برای انجام این خرید یا باید خودتان اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید و یا باید از یک مشاور فنی کمک بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *