چه زمانی باید به فکر ارتقای تجهیزات سرور خود باشیم؟

تغییرات و به روز رسانی های فناوری آنقدر سریع اتفاق می افتد که سازمان ها برای بقا باید بتوانند خود را با این تغییرات سازگار کنند. این تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات پررنگ تر و سریع تر است. تجهیزات فناوری اطلاعات به طور مداوم به روز می شوند و تکنولوژی آنها تغییر می کند و در گذشت زمان، این تغییرات تبدیل به امری ضروری شده و شما را مجبور به همگام شدن به خود می کند.

تجهیزات سرور از این قاعده مستثنی نیست. واقعیت این است که تجهیزات سرور در هیچ برندی طوری طراحی و ساخته نشده اند که برای همیشه کار کنند.زیرا حتی اگر شما یک سرور مادام العمر داشته باشید، پس از گذشت چند سال باز هم مجبور به تغییر یا ارتقای آن خواهید بود. زیرا حتی اگر آن سرور خراب نشود، تکنولوژی آن قدیمی می شود و شما باید آن را ارتقا دهید.

در این مقاله نکات مهمی را در خصوص ارتقای سرور و زمان صحیح ارتقای سرور به شما می آموزیم.

طول عمر یک سرور

همانطور که بیان کردیم، این یک حقیقت است که سرورها برای همیشه کار نمی کنند و یک طول عمری دارند. ارتقای سرور می تواند طول عمر آن را تا حدی افزایش دهد. تعویض قطعات خراب در زمان صحیح و ارتقای سرور در صورت لزوم، نقش مهمی در افزایش طول عمر سرور دارد. همچنین یک عامل دیگری که در طول عمر سرورها نقش بسزایی دارد، پیکربندی ذخیره سازی رید است. همچنین این نکته نیز مهم است که با اضافه کردن هارد، طول عمر سرور کاهش می یابد.

دلایل مهم برای ارتقای سرور

 هر مدیر فنی باید این امر را بداند که سلاامت سرور امری حیاتی در کسب و کار است و نباید دست کم گرفته شود. در بسیاری از سازمان ها ارتقای سرور در دوره های زمانی منظم انجام می شود تا هم از خرابی سرور جلوگیری شود و هم این کار به صرفه تر از خرید سرور جدید است. بنابراین بهتر است برای ارتقای سرور به دنبال دلایل آنچنانی نباشید و حتی یک دلیل برای ارتقای به موقع سرور شما کافی است. در ادامه به چند دلیل مهم برای ارتقای سرور می پردازیم:

1ـ ارزش تداوم کسب و کار

برای بسیاری از کسب و کارها، سرور یک عضو حیاتی سازمان است و یک روز خرابی سرور هزینه های قابل توجهی برای سازمان به وجود می آورد. به همین خاطر پیشگیری از خرابی یا از کار افتادن سرور بسیار بهتر از این است که سرور از کار بیفتد و بخواهیم آن را تعمیر کنیم.

آمار نشان می دهد که عملکرد سرور سالانه 14 درصد افت می کند و این عدد بسیار زیاد است. این آمار بدین معنا است که یک سرور تا سال پنجم کارکرد خود فقط حدود 40 درصد عملکرد مفید دارد. بنابراین ارتقای سرور اگر به موقع انجام نشود مشکلات زیادی را برای شما به وجود می آورد.

2ـ تغییرات تکنولوژی

بسیار اتفاق می افتد که با به روز شدن نرم افزارها، قابلیت های فرایندی و در نتیجه خواسته ها و نیازها شما، سرور شما دیگر قابلیت پاسخگویی به این نیازها را ندارد و مجبور به ارتقای آن هستید.

3ـ سرعت سرور

سرعت پایین سرور بدون شک باعث نارضایتی مشتریان و کارکنان شما می شود و همانطور که بیان شد، هر سرور سالانه 14 درصد از عملکرد خود را از دست می دهد که این شامل افت سرعت نیز هست. البته روش های زیادی برای افزایش سرعت سرور وجود دارد یکی از دلایل افت سرعت می تواند این باشد که سرور شما به مرو زمان افت عملکرد داشته و نیاز به ارتقا دارد.

4ـ فضای ذخیره سازی

گاهی ممکن است که حجم داده­های شما آنقدر زیاد باشد که فضای ذخیره سازی سرور نیاز به ارتقا داشته باشد. اگر سرور فضای ذخیره سازی خالی به مقدار کافی نداشته باشد، عملکرد سرور به طور قابل توجهی کاهش می یابد و موجب بی ثباتی، خرابی یا خاموش شدن سرور می شود. بنابراین در صورت پر شدن حافظه دیسک باید هر چه سریع تر به خالی کردن فضا و یا ارتقای فضای ذخیره سازی اقدام کرد.

5ـ نویز سرور

سرورها در حالت کلی سر و صدای زیادی تولید می ‌کنند؛ اما مشکل نویزهای نامنظم است! نویزهای نامنظم معمولا خبر از خرابی می‌دهند و مدیران فنی باید سریعاً برای شناسایی منبع مشکل اقدام کنند. از رک سرور گرفته تا قطعات داخل سرور، همگی با گذشت زمان دچار استهلاک می‌ شوند. یافتن منبع نویز می‌تواند این امکان را برای شما به‌وجود آورد تا سرور و یا قطعه آسیب دیده را تعویض کنید.

سخن آخر

ارتقای سرور در هر صورت امری است که باید هزینه و منفعت آن سنجیده شود. اما شما باید عوامل فوق را جدی بگیرید و با به موقع اقدام کردن برای ارتقای سرور از هزینه های  گزاف آتی جلوگیری کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *