راهنمای خرید فایروال

اگر یک شبکه کامپیوتری دارید که امنیت آن برای شما مهم است، احتمالا با تجهیزات فایروال آشنا شده اید و یا قصد خرید آن را دارید. در این مطلب قصد داریم یک سری اطلاعات کلی و مهم در خصوص تجهیزات فایروال و نحوه کارکرد آنها به شما بدهیم و نکاتی را درباره خرید فایروال به شما می گوییم تا یک خرید فایروال خوب داشته باشید.

فایروال چیست؟

فایروال یا دیواره آتش (firewall) به نرم افزارها یا سخت افزارهایی گفته می شود که از دسترسی کاربران غیر مجاز به سیستم های شبکه و کامپیوتری جلوگیری می کنند و ترافیک تبادل شده در شبکه را کنترل می کنند. فایروال در واقع یک تجهیز امنیتی است که می تواند یک نرم افزار و یا یک دستگاه سخت افزاری باشد. هدف اصلی فایروال جداسازی یک داده امن از ناحیه نا امن و کنترل ارتباط بین دو طرف است. به طور عمده، کار فایروال مسئول کنترل ارتباطات ورودی و خروجی از یک دستگاه نسبت به شبکه است. فایروال ها می توانند یک چارچوب امنیتی جامع برای شبکه به وجود آورند.

فایروال ها چگونه عمل می کنند؟

فایروال با استفاده از یک دیوار کد، کامپیوتر را از اینترنت جدا می کند. فایروال هر داده ای که می خواهد به کامپیوتر شما وارد شود یا از آن خارج شود را بررسی می کند که چک می کند که آیا داده مورد نظر اجازه ورود یا خروج دارد یا نه و در غیر این صورت آن را مسدود می کند.

عدم استفاده از فایروال باعث می شود که هکرها با سهولت بیشتری وارد شبکه یا کامپیوتر شخصی شوند و به راحتی و بدون محدودیت خراب کاری های مورد نظر را انجام دهند.

چرا داشتن فایروال برای شبکه مهم است؟

شما ممکن است دارایی هایی مانند اتومبیل، خانه، وسایل خانه و غیره داشته باشید که برای حفظ امنیت و محافظت از آنها ممکن است هزینه های مختلفی انجام دهید. هزینه هایی مانند خرید قفل، دزدگیر و غیره. اما امروزه ماهیت دارایی ها تغییر کرده باشد. امروزه ممکن است اطلاعات سازمان شما مهمترین دارایی شما باشد و یا ممکن است دارایی های دیجیتالی دیگری داشته باشید که لازم است محافظت و حفط امنیت آنها را تدابیری بیندیشید. یکی از کارایی که در این خصوص باید انجام دهید، تأمین امنیت شبکه کسب و کار یا شرکتتان است. بنابراین اگر امنیت شبکه برای شما مهم است، حتماً  داشتن فایروال برای شما در اولویت است. اما فایروال شما می تواند از برندهای مختلف باشد یا حتی یک فایروال نرم افزاری باشد. در هر صورت داشتن یک فایروال برای سیستم شبکه شما ضروری است اما اینکه چقدر برای این فایروال هزینه کنید، بستگی به بودجه و اهمیت امنیت شبکه برای شما دارد.

چه برندهایی فایروال تولید می کنند؟

  • Fortinet

 برند fortinet به عنوان ماموریت اصلی خود امنیت شبکه و محتوا را با نرخ بالایی فراهم می آورد. Security fabric یکپارچه فورتی نت ترکیبی از پردازنده های امنیتی، یک سیستم عامل بصری و هوش تهدید اعمال شده، است که همراه با امکان مدیریت آسان، امنیت بهبودیافته، عملکرد استثنائی، دید بهتر و کنترل مناسب تری را فراهم می کند.

  • Cisco

سیسکو یک شرکت آمریکایی در زمینه فناوری اطلاعات است که دفتر مرکزی آن در شهر سن خوزه در مرکز سیلیکون ولی قرار دارد. شرکت سیسکو محصولات و خدمات با فناوری بالا خصوصاً سخت افزارهای شبکه و تجهیزات مخابراتی را طراحی، تولید و به فروش می رساند. به جرأت می توان گفت به دلیل پیشرو بودن سیسکو در زمینه شبکه، نام تجهیزات شبکه با برند سیسکو گره خورده است.

  • F5

تجهیزات فایروال پیشرفته ساخته شده توسط برند F5 راهکارهای امنیتی را با عملکردی بالا ارائه می کنند و عموما برای محافظت از مراکز داده در مقابل تهدیداتی که از طریق پروتکل های گسترده به شبکه وارد می شوند، طراحی شده اند. محصولات، تکنولوژی ها و راهکارهای F5 در راستای تضمین امنیت در کنار یکدیگر به کار گرفته می شوند تا اطمینان حاصل شود با روشی درست، برنامه های کاربردی در حال اجرا هستند.

  • Sophos

برند Sophos نیز توانسته است در زمینه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری حوزه امنیت اطلاعات جای خود را در بازار فناوری اطلاعات پیدا کند و در برخی از زمینه ها مزیت رقابتی ایجاد کند.

  • Juniper

شرکت Juniper  در سال 1996 با هدف فروش محصولات و خدمات شبکه‌هاي مبتنی بر IP پایه ریزی شد. از زمان شروع به کار این شرکت در بازار تا به حال، خانواده Router هاي Juniper رقيب اصلي شرکت بزرگ Cisco بوده‌اند.

نکاتی در خصوص خرید فایروال

1ـ امنیت در حد مناسب

دستگاه های فایروال با مدل ها  و ویژگی های مختلفی در بازار وجود دارند که استانداردهای امنیتی مختلفی را دارا می باشند. شما باید استانداردهای دستگاه مورد نظر را با نیازهای خودتان تطبیق دهید و سپس خرید را انجام دهید.

2ـ دسترسی مناسب از طریق رابط کاربری مناسب

شما باید دقت کنید که دستگاهی که تهیه می کنید از رابط کاربری مناسب و استانداردی برخوردار است.

3ـ پشتیبانی از VPN

 یک فایروال خوب باید بتواند یک شبکه مجازی ایمن ایجاد کند و آن را به طور کامل کنترل کند.

4ـ پشتیبانی از پهنای باند بالا

شما باید ببینید که فایروال مورد نظر را تنها برای مباحث امنیتی و کنترل پورت ها استفاده می کنید و یا قرار است از ویژگی های سوئیچینگ و روتینگ دستگاه ها نیز استفاده کنید. بسته به نیاز خود می توانید دستگاه با پهنای باند مناسب را انتخاب کنید.

5ـ ساپورت مناسب

شما باید مطمئن شوید که دستگاهی که تهیه می کنید دارای پشتیبانی 24 ساعته و هفت روزه هفته باشد تا در هنگام بروز مشکلات دچار کمترین دردسر شوید.

6ـ  سیستم بی سیم ایمن

در بسیاری از موارد، سرویس های بی سیم در سازمان ارائه نمیشوند و خیلی از کارشناسان IT تمایلی به داشتن دستگاه هایی که قابلیت کنترل سیستم بی سیم را داشته باشند احتیاجی ندارند. ولی تهیه این قابلیت این امکان را به کارشناسان میدهد که در صورت نیاز به این قابلیت، مثلا در هنگامیکه سرویس اینترنت بی سیم به مهمان ها ارائه میشود، این امکان را با چند تغییر ساده در ساختار شبکه و بدون هزینه اضافی در اختیار داشته باشند.

7ـ ایمنی در Gateway

اگر دستگاه شما قابلیت هایی مانند آنتی ویروس مرکزی، آنتی اسپم، Spyware و غیره را داشته باشد تا حد زیادی نیاز شبکه به پراکندگی این سرویس ها در سرورهای مختلف را حل می کند.

8ـ فیلترینگ محتوا

برخی از دستگاه های فایروال قابلیت فیلترینگ محتوا را دارند که می توانند نیاز شما را به این امر برطرف کنند.

9ـ مانیتورینگ پیشرفته و گزارش گیری یکپارچه

در یک روز کاری، یک دستگاه فایروال هزاران حمله نفوذ را شناسایی و بلاک میکند، ویروس ها و بدافزارها را شناسایی میکند و تعداد زیادی اتصالات موفق و ناموفق را مدیریت و ثبت میکند. اما این اطلاعات تنها زمانی مفید هستند که در یک سیستم جامع و گویای گزارش گیری ارائه شوند. شما باید به دنبال دستگاهی باشید که گزارشات دقیق، گویا و کاربردی تولید و ارائه میدهند. یک فایروال خوب میبایست سیستم ایجاد و ارسال ایمیل در مواقع هشدار را نیز پشتیبانی کند.

10ـ فابلیت failover

این قابلیت سبب می شود که دستگاه ها به صورت رزرو در کنار هم قرار بگیرند تا در صورتی که به هر دلیلی یکی از دستگاه ها از کار افتاد، دستگار دیگر به کار ادامه دهد. بسیار از سازمان ها در خرید فایروال این قابلیت را نیاز دارند بنابراین در صورت که شما هم از این سازمان ها هستید این قابلیت را هنگام خرید در نظر بگیرید.

با رعایت این نکات می توانید خرید بهتری در خصوص تجهیزات فایروال داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *