سوئیچ و روتر چیست؟

اگر با شبکه های کامپیوتری آشنایی مختصری داشته باشید، حتما می دانید که سوئیچ و روتر دو بخش مهم و اساسی از هر شبکه کامپیوتری هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با تعریف سوئیچ و روتر و همچنین کاربرد آنها در شبکه آشنا کنیم.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ کارکردی شبیه هاب دارد، با این تفاوت که یک تجهیز هوشمند است. سوئیچ زمانی که بسته ای را دریافت می کند بر مبنای مک آدرس یا آدرس آی پی دستگاه بسته را برای گره صحیح ارسال می کند و در نتیجه بسته برای همه پورت ها ارسال نمی شود.

یک کامپیوتر یک پورت یا کارت شبکه دارد و یک جایگاه برای اتصال به سیستم دیگر. اگر در شرکت یا مجموعه خود چند کامپیوتر داشته باشید که قرار است با هم در ارتباط باشند چه باید کرد؟

شما از یک سیستم می‌توانید فقط با یک کامپیوتر دیگر ارتباط برقرار کنید. برای ارتباط با چند سیستم نیاز است که روی هرکدام چندین کارت شبکه نصب کرد تا بتوانند با هم در ارتباط باشند. راه عاقلانه تر این است که از دستگاه سخت افزاری کوچک به نام سوئیچ استفاده کرد. سوئیچ وسیله ای است که از هر سیستم یک کابل شبکه به آن کشیده می‌شود و زمانی که اطلاعاتی از یک کامپیوتر درون شبکه ارسال می‌شود، این دستگاه مدیریت کرده و پیغام را به سمت مقصد اصلی ارسال می‌کند.

روتر چیست؟

هنگامی که قصد اتصال دو شبکه محلی به یکدیگر را دارید به ابزاری برای اتصال شبکه ها به یکدیگر نیاز خواهد بود. مودم روتر وسیله ای برای برقراری سامانه ها به یکدیگر از طریق کابل یا شبکه بدون سیم است. به عبارت دیگر، یک روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب رسانده و با این کار آن‌ها را به اینترنت متصل می‌کند. این داده‌ها می‌توانند بین چند دستگاه در شبکه باشند یا از دستگاهی به سمت اینترنت فرستاده شوند. روتر یک آدرس آی پی (IP) به هر کدام از دستگاه‌های شبکه می‌دهد تا در هنگام دریافت و ارسال داده‌ها، آدرس مقصد یا مبدا خود را بداند. با این کار، روتر مطمئن خواهد بود که بسته‌های ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد صحیح خود خواهند رسید و در مسیر شبکه گم نمی‌شوند.

بسته‌های اینترنت را همانند بسته‌های پستی تصور کنید؛ هر بسته نیازمند یک آدرس است تا به دست دریافت کننده‌ی صحیح خود برسد. شبکه‌ی محلی رایانه‌ی شما نیز همانند یک کوچه‌ی فرعی در دل یک شهر است که تنها دانستن نام آن برای پستچی کافی نیست و او نمی‌تواند شما را در دنیای به این بزرگی تنها با نام یک کوچه پیدا کند.

از همین رو در صورت ناقص بودن اطلاعات، ممکن است بسته به خانه‌ی شخص دیگری تحویل داده شود،به همین جهت روتر اطمینان حاصل می‌کند که هر آدرس (دستگاه) یک شماره‌ی منحصر به فرد دارد تا بتواند با استفاده از آن‌ها بسته‌های خود را به مسیر درست تحویل دهد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *